Székesfehérvári Szakképzési Centrum Jáky József Technikum


Cím:
8000 Székesfehérvár
Deák Ferenc u. 11.
Tel.:
+36-22/315-012
+36-70/198-6337

E-mail:
titkarsag@jaky.hu
Weblap: https://jaky.hu/
 
Igazgató:
Dr. Oroszné Stefánkó Éva
Tel.: +36-70/198-6334
igazgato@jaky.hu

OM-kód: 203053/010
Iskola azonosítója: 072105

GPS:
szélesség: 47.188656
hosszúság: 18.420084
Iskolánk helye - megtalálása


Évkönyv
Kapcsolat
Idei tanév rendje
E-napló
Iskolánk órarendjeE-napló

Tantárgykódok az órarendben
Kitüntetettek
Jáky 60
Jáky 65
Névadónk
Iskolánk helye - megtalálása

Információk az online oktatásról
Képzéseink és diákélet
K.É.K.
Közösségi szolgálat
Hirdetés a honlapon
Erasmus (Leonardo)
Felnőttoktatás
Iskolánk támogatói
Pedagógusaink
Jáky Alapítvány
Védőnői tájékoztató
Iskolapszichológus
Mentális jólét
Étkeztetés
Iskolai szociális segítő
Közzétételi lista
Testnevelés igazolás
Kurzuskódok
---------------
Házirend
SZMSZ
Pedagógiai program
A 2023/2024-es tanév jogszabályi háttere
Javító és osztályozó vizsgák követelményei
Bizonyítvány másodlat kiállítása
EFOP-2.2.0-16
---------------
Szakmák éjszakája 2020
Digitális homokozó
Korszerű felmérési módszerek
Magasépítő technikus
Útépítő technikus
Informatikai rendszer-és alkalmazásüzemeltető technikus
Földmérő, földügyi és térinformatikai technikus
Közszolgálati technikus



márc. 27. tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap, DÖK-nap
ápr.3. Tavaszi szünet utáni első tanítási nap



Pályakezdő építésvezető
Hazai speciális mélyépítési szegmens meghatározó szereplője bővülő csapatába keres pályakezdő építésvezetőt.
Amit mi kínálunk:
- Jó csapat
- Egyedi projektek és feladatok, Folyamatos szakmai fejlődés
- Korszerű, egyedi és speciális mélyépítési technológiák elsajátítása, Sok munkát
- A munkádhoz szükséges eszközöket
- Székhely: Tárnok
Miért jó nálunk dolgozni?
· Jelmondatunk: Számíthatsz ránk, ha mi is számíthatunk rád!
· Támogató, befogadó kollégák várnak. Családias munkahelyi légkörben dolgozunk.
· A vezetők részéről „nyitott ajtó” politika van, nálunk számít a véleményed–csak a ki nem mondott kérdés a rossz kérdés!
Főbb feladatai:
· Az építés helyszínén irányítja, koordinálja a kivitelezést, az alvállalkozók, a csoportvezető(k) és a munkahelyen dolgozók munkáját;
· A szükséges anyagok, eszközök és gépek igényeinek összeállítása szállítási ütemezéssel az üzemeltetési vezető részére.
· TU és MMT betartása és betartatása
· Kapcsolattartás a megrendelő helyi képviselőjével, műszaki ellenőrrel, szakhatóságokkal;
· Mennyiségi felmérések készítése, kiviteli tervek műszaki tartalmának felülvizsgálata;
· A projekt folyamatos költség figyelése, költségcsökkentésre javaslattétel a projektvezető felé.
· Napi és időszakos jelentések készítése;
· Elektromos építési napló naprakész vezetése
· Folyamatos minőség-ellenőrzés a projekten.
· Munkavégzés helye projektenként változó.
Álláshoz tartozó elvárásaink:
· Építőipari középfokú, vagy releváns felsőfokú végzettség;
· Mélyépítési kivitelezési tapasztalat, de pályakezdők jelentkezését is várjuk;
· Határozott fellépés, önállóság;
· Terhelhetőség, rugalmas, agilis személyiség;
· Utazási hajlandóság, B kategóriás jogosítvány;
Érdeklődni:
Sycons Kft., veronika.pocsaji@sycons.hu
Tel. szám: +36 20 224 2613



Generálkivitelező csapatunk bővítése céljából keresünk Székesfehérvárra
dinamikus, proaktív gyors megoldóképességgel bíró, önmagára és munkakörnyezetére igényes kollégákat
Műszaki előkészítő munkakörbe
Főbb feladatok, munkák:
· Alvállalkozók felkutatása, versenyeztetése, szerződések elkészítése,
· kapcsolattartás műszaki ellenőrrel, tervezővel, megrendelővel, alvállalkozókkal,
· alvállalkozók ellenőrzése
· részvétel megvalósult munkák átadásában, megvalósulási dokumentációk összeállításában,
· ártükör készítése, felterjesztés döntéshozatalra
· ajánlatok készítése,
· munkák előkészítése,
· anyagrendelések összeírása, rendelése,
· jelentések készítése
Az álláshoz tartozó elvárások:
· Pályakezdő, vagy releváns szakmai tapasztalattal bíró
· Legalább középfokú végzettség vagy hamarosan végző diák vagy
· Felhasználói szintű számítástechnikai ismeretek (Word, Excel, Outlook, Internet, PowerPoint)
· Precizitás
Amit kínálunk:
· Versenyképes bérezés+bónusz
· Cafetéria
· Bejárási költségtérítés
· Kultúrált irodai környezet
· Hosszútávú, stabil munkalehetőség
· Továbbfejlődési lehetőség
· Lendületes, sikerorientált csapat
Jelentkezés módja: Fényképes magyar nyelvű önéletrajzzal a puskas.timea@tesk.hu email címre.


Dinamikusan fejlődő csapatunkba keresünk építőipari szakmai irányító, felügyelő munkakörbe kollégát a következő feladatokra:
-kivitelezési folyamat ellenőrzése, irányítása,
-költségvetési terv készítése, illetve ellenőrzése
-adminisztrációs és a kivitelezés lezárásával kapcsolatos feladatok végzése
-műszaki és pénzügyi ütemterv készítése, aktualizálása
Cégünk mélyépítéssel, út, autópálya és vasút építéssel foglalkozik immár 2010 óta. Balatonboglári telephellyel rendelkezünk, ami az autópálya közelsége miatt rugalmasan elérhető. Várjuk pályakezdők jelentkezését is!
Kezdő fizetés bruttó 375.940 Ft/ hó, nettó 250.000 Ft/ hó.
Érdeklődni: Tamási János ügyvezető
+36 20 974 93 58
https://pro-money.hu/




Erasmus (Leonardo)

IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ
A MEGVALÓSULT ERASMUS+ MOBILITÁSI PROJEKTRŐL

Projekt címe:
"Szakmai és nyelvi kompetenciák továbbfejlesztése nyugat európai környezetben."
Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
2014. október 18.

A Tempus Közalapítvány ERASMUS+ mobilitási projekt keretében 3 turnusban, 6 szakmából összesen 63 diák és az őket kísérő 8 tanár mobilitása valósult meg az alább részletezettek szerint:
Turn. Intézményegység Szakma Diák Kísérő Ország Időtartam
I. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézménye magasépítő technikus 10 fő 2 fő Németország 2014.08.31 – 2014.09.20. útépítő- és fenntartó technikus 5 fő
Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézménye környezetvédelmi technikus 11 fő 1 fő ápoló 11 fő 1 fő
II. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola (Székhelyintézmény) logisztikai ügyintéző 15 fő 2 fő Anglia 2014.09.07– 2014.09.27.
III. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Hunyadi Mátyás Tagintézménye ügyviteli titkár 11 fő 2 fő Anglia 2014.09.28– 2014.10.18.
összes résztvevői létszám: 63 fő 8 fő

PROJEKT KEZDEMÉNYEZÉS SZAKASZA

2013. évben megvalósult mobilitás zárásától – 2014. február 13.
A 2011/2012 valamint a 2012/2013 tanévekben összesen 6 mobilitási projektet valósítottunk meg eredményesen. Az elmúlt évek gyakorlata beváltotta a mobilitási projekthez fűzött reményeket. Mind a pedagógusok, mind pedig az érintett tanulók igénylik az újabb pályázatban való részvételt. Az érdeklődésre való tekintettel megfogalmaztuk a 2014-es Erasmus+ pályázat céljait:
- idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése
- szakmai kompetenciák fejlesztése
Igazgatói irányítással történő szakmai megbeszélésen összegeztük a tapasztalatokat, ill. döntés született a pályázatban az újbóli részvétel mellett.
A szakmai megbeszélés résztvevői voltak:
- Tóth Katalin igazgató,
- Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes, németországi koordinátor,
- Dusnoki Tímea angol szaktanár, angliai koordinátor,
- Lovász Katalin igazgatóhelyettes (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola - Székhelyintézmény),
- Motikáné Tóth Éva tagintézmény-vezető (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézménye),
- Czibikné Kónicz Márta (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Hunyadi Mátyás Tagintézménye),
- Szabóné Szommer Ildikó (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézménye),
A tervezési szakasz zárásaként Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes a már a korábbi években kialakult rendnek megfelelően részt vett a 2014. február 13-n megrendezett pályázatíró szemináriumon.

PROJEKT ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZA

2014. március (pályázati kiírás megjelenése) – 2014. április (pályázat elektronikus beküldése)
2014 márciusában jelent meg a Tempus honlapján a magyar nyelvű pályázati útmutató. Ennek áttanulmányozása után kezdődött meg a pályázati anyag összeállítása, mely az alábbi tevékenységekből állt:
- A projektteam összeállítása, a célkitűzések pontos meghatározása.
- Projektmenedzsment terv összeállítása.
- Partnerkeresés, egyeztetések elindítása.
- Kapcsolatfelvétel a Vitalis GmbH német partnerrel.
- Kapcsolatfelvétel a Training Vision Ltd. angol partnerrel
- Előzetes munkaprogramok meghatározása mind a 6 szakmára.
- Előzetes költségvetés meghatározása.
- Az előzetes költségvetés meghatározása után bejelentettük a pályázati szándékunkat a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Székesfehérvári Tankerületéhez.
- Pályázati kiírás plakátjainak elhelyezése, a felhívás és a jelentkezési lapok feltöltése az iskola honlapjára. A pályázati lehetőség hirdetése.
- Résztvevők pályáztatása.
- Szándéknyilatkozatok bekérése a fogadó partnerektől.
- Pályázat megírása: pályázati űrlap kitöltése.
- Pályázat megírása: pályázat mellékleteinek összeállítása.
- Összeállított pályázati anyag ellenőrzése.
- Összeállított pályázat KLIK ellenjegyzése.
- Pályázat beküldése elektronikusan. (határidő: 2014. március 24.)
- Előkészítő fázis értékelése.
A projekt előkészítő szakaszában részt vettek:
- Tóth Katalin igazgató,
- Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes, németországi koordinátor,
- Dusnoki Tímea angol szaktanár, angliai koordinátor,
- Lovász Katalin igazgatóhelyettes (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola - Székhelyintézmény),
- Motikáné Tóth Éva tagintézmény-vezető (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézménye),
- Czibikné Kónicz Márta (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Hunyadi Mátyás Tagintézménye),
- Szabóné Szommer Ildikó (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézménye),

PROJEKT TERVEZÉS SZAKASZA

2014. június 6. (értesítés a pályázat elnyeréséről) – 2014. augusztus 29. (felkészítő foglalkozások vége)
2014. június 6-n érkezett a Tempus Közalapítványtól az értesítő e-mail, melyben tájékoztattak minket, hogy az Erasmus+ programban 2014. március 24-i határidőre benyújtott mobilitási pályázatok tartalmi bírálata lezárult, pályázatunkat támogatásra elfogadták 113.136 Euro összeggel. A pályázati anyag a bírálat során 96 pontot kapott a maximálisan elérhető 100-ból, így a támogatásra javasolt 106 projektből a 18. helyen végeztünk.
A pályázati anyag bírálata:
"A pályázat a tartalmi értékelés során 96 pontot kapott.
A szakértők összefoglaló értékelését az alábbiakban olvashatja:
A pályázó nagyon részletesen és alaposan dolgozta ki pályázati anyagát, korábbi sikeres Leonardo tapasztalatait beépítve, jó minőségben, informatív módon. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola és tagintézményei projektjének céljai összhangban van az Erasmus+ VET mobilitási projektjeinek előírt kritériumaival. A pályázat erőssége a célországok meghatározása, az alapos igényfelmérés és a biztonságos és együttműködő, aktív fogadópartneri hálózat.
A projektmenedzsment terv kidolgozottságán is látszik a pályázó tapasztalata. Az erre vonatkozó melléklet részletes, aprólékosan és logikusan felépített egységekből áll össze. A résztvevők pályáztatása (kiválasztás) március elejétől május végéig túlzottan elhúzódik a potenciális jelentkezők szempontjából. Megfontolandó egy tanulmányi eredmény szempontjából vegyesebb csoport létrehozása (kiutazók), hogy azokat a diákokat is lehessen motiválni, akik valamilyen okból fogva nem a legjobban teljesítenek. A kiválasztás folyamatában kiemelendő a széleskörű nyilvánosság biztosítása.
A munkaprogramok kiválóan átgondolt, kompetens módon összeállított, és a célcsoportok számára fontos, szakmába vágó szakmai és módszertani elemeket tartalmaznak. A projekttől várt hatások tanulói vonatkozásban reálisak, leírásuk kompetens pedagógus szakértő szemléletét tükrözi.
A disszeminációs tervükben sokféle módon kívánják terjeszteni a projektben elért eredményeket. Ezek során felhasználják a digitális kommunikáció nyújtotta lehetőség elég nagy palettáját. Kiemelendő, hogy a gyakorlat előtt és után a város polgármestere fogadja a projekt résztvevőit, amelyről a helyi média (városi tv, újság, rádió) is beszámol, ezzel is emelve rangját a mobilitási projektnek. A pályázati űrlap és annak mellékletei alapján vélelmezhető, hogy a pályázó sikeresen és biztonságosan képes lebonyolítani a diákmobilitásokat."
A projekt tervezési szakaszának főbb tevékenységei:
- A fenntartó értesítése a sikeres pályázatról. (Tóth Katalin igazgató)
- Média értesítése a pályázat elnyeréséről. (Tóth Katalin igazgató)
- Információk iskolai honlapra elhelyezése. (tagintézmény-vezetők, rendszergazdák)
- Szerződéskötés a Tempus Közalapítvánnyal. (KLIK, Tóth Katalin igazgató)
- Részvétel a projektmenedzsment szemináriumon. (Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes)
- A tantestület tájékoztatása a mobilitási projektben történő részvétel lehetőségéről. (Tóth Katalin igazgató)
- Kísérőtanárok kiválasztása. (Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- Osztályfőnöki óra keretében valamint a szokásos májusi szülői értekezleten az érintett osztályokban a projektkoordinátor és az igazgató tájékoztatót tartott a lehetőségről, feltételekről a diákoknak és a szülőknek. (Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- Nyelvismeret ellenőrzése. (nyelvtanárok)
- A résztvevők kiválasztása. A jelentkezési lapok értékelése, a sorrend felállítása. Az eredmények alapján a résztvevők kijelölése. (Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- Résztvevői szerződések előkészítése. (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes)
- Rendkívüli szülői értekezlet a kiválasztott résztvevők Szüleinek: (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea - Anglia)
o résztvevők útiokmány lejáratának ellenőrzése
o szerződéskötés a résztvevőkkel
o Egészségügyi nyilatkozatok kitöltése
o Tájékoztatás, hogy szükség lesz igazolvány képre az Europass bizonyítványokhoz
- EU TB kártya kiváltása a résztvevők számára.
- Utazás árajánlatainak beszerzése/ utazás megszervezése. (repülőjegy rendelés, buszrendelés). (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea – Anglia, Gazdasági iroda munkatársai: Buriánné Kovács Mária, Varsányi Péterné, László Tiborné)
- Munkaprogramok véglegesítése mind a 6 szakmára. (Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea – Anglia, szaktanárok)
- Utasbiztosítás megkötése. (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes, Gazdasági iroda munkatársai: Buriánné Kovács Mária, Varsányi Péterné, László Tiborné)
- A projekt előkészítésének értékelése. A második szakasz előkészítése, elvárások megfogalmazása. (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea – Anglia, tagintézmény-vezetők)
- Felkészítő foglalkozások dokumentációinak előkészítése. (Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea – Anglia, tagintézmény-vezetők, szaktanárok)
o A felkészítő tanfolyam tanmenetének véglegesítése.
o A képzési terv összeállítása.
o Feladatlapok elkészítése.
o Értékelőlapok elkészítése.
o Munkanaplók előkészítése.
o Felkészítő tanfolyam naplójának és jelenléti íveinek összeállítása.
- Erasmus+ blogok elindítása szakmánként, a link iskolai honlapra kihelyezése. (kísérőtanárok)
- A helyi sajtó értesítése a kiutazásról, lehetőség szerint interjú készítése a résztvevőkkel, felkészítő tanárokkal. (Tóth Katalin igazgató)
- Felkészítő foglalkozások megtartása: 2014. augusztus 21-29. (felkészítő foglalkozásokat tartó Kollégák)
- A felkészítő foglalkozások ellenőrzése. (Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- A felkészítő foglalkozások záródokumentumainak előállítása. (Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- A felkészítő tanfolyamán készült fotók, videók, feltöltése az iskola honlapjára. (tagintézmény-vezetők, rendszergazdák)
- A felkészítő foglalkozások dokumentációjának ellenőrzése. Tóth Katalin igazgató, tagintézmény-vezetők)
- Felkészítő fázis értékelése. (Tóth Katalin igazgató, Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes – Németország, Dusnoki Tímea – Anglia, tagintézmény-vezetők)
- Gazdasági értékelés. (ellenőrizni az eddigi kifizetéseket, a költségvetést). (Tóth Katalin igazgató, Gazdasági iroda munkatársai: Buriánné Kovács Mária, Varsányi Péterné, László Tiborné)
A projekt tervezési szakaszában részt vettek:
- Tóth Katalin igazgató,
- Pozsár Ágnes szakmai igazgatóhelyettes, németországi koordinátor,
- Dusnoki Tímea angol szaktanár, angliai koordinátor,
- Lovász Katalin igazgatóhelyettes (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola - Székhelyintézmény),
- Motikáné Tóth Éva tagintézmény-vezető (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézménye),
- Czibikné Kónicz Márta (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Hunyadi Mátyás Tagintézménye),
- Szabóné Szommer Ildikó (Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézménye),
- Gazdasági iroda munkatársai: Buriánné Kovács Mária, Varsányi Péterné, László Tiborné

PROJEKT MEGVALÓSÍTÁS/NYOMON KÖVETÉS SZAKASZA

2014. augusztus 31. – 2014. október 18.
- A kiutazókat fogadja a város polgármestere. Interjú a kiutazókkal. Tudósítás a helyi televízióban. Mindezek megjelenítése az iskola honlapján.
- Végső egyeztetés az angol fogadó intézménnyel.
- Végső egyeztetés a német fogadó intézménnyel.
- Fennmaradó mobilitási összeg kifizetése a résztvevők számára. (buszon, repülőn).
- Mobilitások megvalósulása, közben folyamatos nyomon követés, beavatkozás.
- Munkaprogram megvalósulásának nyomon követése.
- Europass bizonyítványok kiállítása.
- Mobilitások értékelése.

PROJEKT ZÁRÁS/ÉRTÉKELÉS/TERJESZTÉS SZAKASZA

2014. október 18. – következő pályázati forduló elejéig folyamatosan
- Média értesítése a hazatérésről.
- Beszámoló az iskola igazgatójának. A projekt értékelése.
- Az Europass bizonyítványok érvényesítése a küldő intézmény részéről, és ünnepélyes keretek között történő kiosztása.
- A tantestület tájékoztatása a mobilitás projekt megvalósításáról, az elért eredményekről. (BEÉPÜLÉS!!!)
- A résztvevők élménybeszámolót tartanak a DÖK ülésen, osztályfőnöki órán.
- Résztvevői záródokumentációk elkészítése 1. turnus esetén
- Gazdasági ellenőrzés.
- Záróbeszámoló elkészítése.
- Záróbeszámoló mellékleteinek összeállítása.
- Záróbeszámoló és mellékleteinek ellenőrzése.
- Záróbeszámoló beküldése.
- Eredmények terjesztése.
Székesfehérvár, 2014. október 18.
Tóth Katalin igazgató



BESZÁMOLÓ A BELFÖLDI FELKÉSZÍTÉSRŐL

(magasépítő technikus + útépítő- és fenntartó technikus csoport)
Projekt címe:
„Szakmai és nyelvi kompetenciák továbbfejlesztése nyugat európai környezetben.”
Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
Felkészítő helyszíne: Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézménye
2014. augusztus 29.

A Tempus Közalapítvány ERASMUS+ mobilitási projekt keretében felkészítő foglalkozásokat szerveztünk 2014. augusztus 21. és 2014. augusztus 29. között magasépítő technikus és útépítő- és fenntartó technikus tanulók részére.
A felkészítő foglalkozások az alábbiak szerint valósultak meg (a pályázat tartalmával megegyezően):
Felkészítő óra Felkészítést végző tanár óraszám
ANGOL szaknyelv és országismeret Dr. Drienkó László 25 óra
NÉMET szaknyelv és országismeret Winter Mónika 25 óra
Lélektani felkészítő - útépítő 5 óra
Lélektani felkészítő - magasépítő Pozsár Ágnes 5 óra
Szakmai felkészítő - magasépítő 10 óra
Munkavédelem és közlekedési ismeretek 5 óra
Csapatépítő tréning 8 óra
Szakmai felkészítő - útépítő Szigeti-Szászné Nagy Csilla 10 óra
Beszámolóval egységben kezelendő dokumentumok:
- haladási napló
- jelenléti ívek
- tanmenetek
- órarend
- elégedettségi kérdőív

ANGOL NYELV ÉS ORSZÁGISMERET

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
Felkészítő tanár: Dr. Drienkó László
Felkészítő óraszám: 25 óra
A foglalkozások a pályázati anyaghoz benyújtott óratervnek megfelelően folytak. Az általános angol órák keretében igyekeztem a legfontosabb általános témaköröket összeválogatni. Ezek a következők voltak.
- Bemutatkozás
- Tájékozódás a városban
- Bevásárlás
- Szabadidő, hobbi
- Egészség
- Időjárás, évszakok
A témák feldolgozása során fejlesztettem a tanulók hallás utáni értését különböző magnó és internetes feladatokkal. Tematikus szövegeket olvastak, valamint internetes információkat kerestek. Ezenkívül a kommunikációra fektettem nagy hangsúlyt, helyzetgyakorlatok, szituációk kidolgozásával pármunkában. A szakmai angol nyelvből a következő lényegesebb témaköröket vettük át.
- Számok, mennyiségek, mértékegységek
- Eszközök megnevezése
- Gépek, berendezések megnevezése
- Folyamatok, technikák
- Anyagok
Az országismereti órák keretében az alábbi témakörökre koncentráltunk.
- Lipcse
- Drezda
- Berlin
- Híres épületek
Nagyon hasznosnak tartom a belföldi felkészítést, hiszen ezeken az órákon betekintést kaphatnak tanulóink a rájuk váró feladatokra, nyelvi fordulatokra, szokásokra. A felkészítés jó hangulatban folyt. Az órákon a részvétel megfelelő volt, a tanulók aktívan, motiváltan vettek részt a munkában.
Székesfehérvár, 2014. augusztus 29.
Dr. Drienkó László angol szaktanár

NÉMET NYELV ÉS ORSZÁGISMERET, LÉLEKTANI FELKÉSZÍTŐ

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307

Felkészítő tanár: Winter Mónika
Felkészítő óraszám:
A mobilitási projekt keretében több felkészítőt is tartottam 2014. augusztus 21-augusztus 29. időszakban.
- Német nyelv és országismeret 25 órában
- Lélektani felkészítő 5 órában
Német nyelv és országismeret:
Német nyelvből igyekeztem a legfontosabb általános témaköröket összeválogatni, mint pl.:
- Bemutatkozás
- Utazás buszon
- Tájékozódás a városban
- Bevásárlás
- Szabadidő, hobbi
- Egészség, orvosnál
- Időjárás, évszakok
A témák feldolgozása során fejlesztettem a tanulók hallás utáni értését különböző hallott szövegértési és internetes feladatokkal. Tematikus szövegeket olvastak, valamint internetes információkat kerestek. Ezenkívül a kommunikációra fektettem nagy hangsúlyt, helyzetgyakorlatok, szituációk kidolgozásával pármunkában.
A szakmai német nyelvből átvettük a legalapvetőbb témaköröket, mint pl.:
- Számok, mennyiségek, mértékegységek
- Eszközök megnevezése
- Gépek, berendezések megnevezése
- Folyamatok, technikák
- Anyagok
A szakmai témakörök feldolgozása autentikus szövegekkel, ill. dialógusokkal történt. Az íráskészségüket is fejlesztettem az általam összeállított feladatokkal, tesztekkel.
Csoportmunkában internetes feladatot kaptak a tanulók, ahol egy német nyelvi műszaki eszközöket tartalmazó honlapot kellett értelmezniük. A műemlékvédelemmel kapcsolatosan megnéztünk több videót német nyelven, pl.:”Systeme und Speziallösungen in der Altbausanierung” címmel. A német nyelv tárgy általános és szakmai részéből a képzés végén a tanulók tesztet írtak, amelynek átlaga 87% lett. Az országismereti tantárgy általános témaköreiből a tanulók választhattak egy számukra érdekes témát és PowerPoint bemutatót készítettek, mint pl.:
- Németország
- Sachsen
- Drezda
- Lipcse
- Berlin
Nagyon szép, igényes prezentációkat hallhattunk és sok érdekes, hasznos információkat Németországról.
A tanulók előadásait kiegészítettem saját feladatlapjaimmal, vaktérképpel a 16 tartományról és a tartományi fővárosokról. Ezeket az ismereteket kvíz és térképes feladat formájában számon is kértem tőlük, amelynek eredménye 92% lett.
A felkészítés során 5 tanuló német nyelven sajátította el a legfontosabb kifejezéseket, nyelvi ismereteket.
Véleményem szerint nagyon hasznos és fontos a belföldi felkészítés, hiszen ezeken az órákon betekintést kaphatnak tanulóink a rájuk váró feladatokra, nyelvi fordulatokra, szokásokra.
Lélektani felkészítő – útépítő:
A lélektani felkészítés során kolléganőmmel igyekeztünk a tanulókat erősíteni abban, hogy jobban megismerjék önmagukat és ezáltal egymást is. Jó és rossz tulajdonságaikat kellett összeírniuk, majd kitalálniuk, hogy kiről van szó az egyes tulajdonságok alapján.
Csapatépítő tréninget is végeztünk egy játék segítségével, amely a rejtett karmester volt: egy önkéntes elhagyta a helyiséget, miközben a többiek megállapodtak abban, hogy ki lesz a „rejtett” karmester. A csoport feladata az volt, hogy imitálja a rejtett karmestert, utánozza minden mozdulatát, az önkéntesnek meg ki kellett találnia, ki a rejtett karmester.
Ezenkívül beszéltünk arról, hogy mit lehet tenni, ha honvágyuk van és a váratlan helyzetekről, valamint az összetartozásról, toleranciáról. Végezetül megbeszéltük az utazáshoz szükséges és nélkülözhetetlen tárgyakat, eszközöket, felszerelést.
A felkészítő foglalkozások végig jó hangulatban és hatékonyan zajlottak.
Székesfehérvár, 2014. augusztus 29.
Winter Mónika német szaktanár

SZAKMAI FELKÉSZÍTŐ - ÚTÉPÍTŐ

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307

Felkészítő tanár: Szigeti-Szászné Nagy Csilla
Felkészítő óraszám: 10 óra
A felkészítő témaköreinek meghatározásában két szakmai irányom volt.
Egyrészt a közlekedésépítés témakör, hídépítés műtárgyainak rövididőn belüli minél nagyobb áttekintése, másrészt a célország közlekedésépítéssel kapcsolatos látnivalóinak, illetve az ezzel kapcsolatos tudnivalóknak az összegyűjtése, kiértékelése, minél jobb hasznosítása.
Közlekedésépítés-hídépítés:
A hídépítés történetén keresztül az alkalmazott anyagok és szerkezetek változásait tekintettük át. Kapcsolódási pontokat kerestük a már tanult tantárgyi ismeretekkel, mint anyagtan, statika, szilárdságtan. A főbb szerkezeti részek megnevezésével már kézzelfoghatóbbá vált a híd, mint műtárgy, ha éppen beszélni, vagy hivatkozni kellene rá a tanulónak. Példákon keresztül szemléletessé vált a tervezés összetettsége, milyen követelmények leginkább az elsődlegesek és melyek szorulnak valamelyest háttérbe. Mitől válik a híd ideiglenessé, hogyan lesz funkcióját teljesítő szerkezet, miközben szükség szerint elbontható. A felkészítő második részében önállóan kerestek hidakat a szakmai kirándulásuk leendő városaiban. A megismert rendszer szerint osztályozták és jellemezték a választott hídszerkezetet.

Útépítés és fenntartás:
Az előző tanévben nagyon sok információt kaptak az út és vasút alépítményeiről, felépítményi szerkezeti részeiről. Az áttekintés tanulói feladat volt, némi tanári segítséggel, felelevenítve a szakmai szövegkörnyezetet és a már tanult szakmai tartalmakat. Párhuzamba állítottuk a német és magyar út és vasút építési feladatokat. A feltételezett útvonalon végig haladva elemeztük az útvonal hálózatba illeszkedését, közúttal, vasúttal való találkozási lehetőségek, a csomópontok kialakítását. Az áttekintés módot adott az alkalmazott anyagok ismétlésére, a feltételezett építési feladatok áttekintésére, úgy, mint beton technológia, aszfalt technológia. Belterületi kialakítás összevetése, milyen egy német utcakép, milyen egy magyar nagyvárosi utcakép, milyen keresztszelvényi elemek segítik a gyalogosokat a közlekedésben, mely elemek teszik élhetőbbé a nagyvárosokat. Az itthoni és külföldi példákat az internet segítségével néztük át, keresve azonosságokat, különbözőségeket.
A rövid idő ellenére a feladat megoldható volt. A tanulók aktívan részt vettek, az internetes gyűjtőmunka nagyon hasznos volt. A programban leírt teszt nem valósult meg, helyette, az önállóan végzett gyűjtőmunkát szóban dolgoztuk fel kérdések és válaszok formájában. A feladat ily módon, beleszámítva az önálló kutatást, sokkal hatékonyabb volt, éppen aktuális, a tanulókat érdeklő területekre koncentrálódott.
Az oktatási cél teljesült. A nevelési cél, miszerint a felkészítő összekovácsoló hatással legyen, tudjanak egymással dolgozni, egymásnak segíteni, együtt gondolkodni, azt mondhatom szintén teljesült. Bár a diákokat tanítom, és tudom, hogy az utóbbi évek egyik legjobban megérdemelt csapata nyerte el ezt a pályázatot. A felkészítő nyugodt légköre, kiegyensúlyozott, megbízható viselkedésüknek volt köszönhető, a rájuk bízott feladatokat elvégezték, az elvárásoknak igyekeztek megfelelni.
Székesfehérvár, 2014. augusztus 29.
Szigeti-Szászné Nagy Csilla építőmérnök, szaktanár

LÉLEKTANI FELKÉSZÍTŐ, SZAKMAI FELKÉSZÍTŐ – MAGASÉPÍTŐ, MUNKAVÉDELEM ÉS KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK, CSAPATÉPÍTŐ TRÉNING

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
Felkészítő tanár: Pozsár Ágnes
Felkészítő óraszám:
A mobilitási projekt keretében több felkészítőt is tartottam 2014. augusztus 21-augusztus 29. időszakban.
- Lélektani felkészítő - magasépítő 5 órában
- Szakmai felkészítő – magasépítő 10 órában
- Munkavédelem és közlekedési ismeretek 5 órában
- Csapatépítő tréning 8 órában
Lélektani felkészítő – magasépítő:
A lélektani felkészítő legfontosabb feladata, a tanulók utazásra hangolása volt. Feladatokon, ill. a korábbi utazásaink tapasztalatainak átadásán keresztül ismertettük meg velük a három hetes kinntartózkodás során várható helyzeteket. Kiépítettük a feltétlen bizalmat a csoport tagjai és a kísérőtanárok között. Megérttettük a tanulókkal, hogy kísérőiket bármikor, bármilyen témával megkereshetik az utazás időtartama alatt, hiszen azért vannak ott, hogy segítsenek. Beszéltünk arról, hogy mit lehet tenni, ha honvágyuk van és a váratlan helyzetekről, valamint az összetartozásról, toleranciáról. Végezetül megbeszéltük az utazáshoz szükséges és nélkülözhetetlen tárgyakat, eszközöket, felszerelést.

Szakmai felkészítő - magasépítő:
A projekt pályázati anyagához korábban leadott felkészítő tervezet tanmenetét követtem a felkészítő foglalkozás során.
Fontosnak éreztem a főbb építőanyagok, ill. azok tulajdonságainak átismétlését, különös tekintettel az építőipari keverékek előállításának és alkalmazásának technológiájára. Ugyanilyen kiemelt helyen kezeltem a főbb épületszerkezetek átismétlését. Ebben a témakörben a diákok már meglévő tudását bővítettem ezen épületszerkezetek felújítási módjainak ismertetésével is, hiszen a fogadó partner jelezte (valamin a korábbi évek tapasztalatai is ezt mutatták), hogy felújítási, bontási munkákban is részt fognak venni a tanulóink. Kisfilmek vetítésével ismételtük át a különböző technológiákat (pl. falazás, vakolás, tetőfedés, stb.). Megnéztük a főbb épületszerkezetek bontási munkáinak sorrendjét, technológiáit, ill. azonosítottuk a bontás során előforduló veszélyforrásokat. Ugyanezen épületszerkezetek felújítási munkálataival is foglalkoztunk.
Az utolsó órán megismertettem a diákokkal az idő rövidsége miatt csak nagy vonalakban Németország, pontosabban az adott régió építészetét. Erre azért nem fektettem nagyobb hangsúlyt, mert országismeret felkészítő foglalkozásuk is volt, ahol részletekbe menően foglalkoztak a témával. Úgy vélem, a szakmai felkészítés teljes körűen történt meg. A felkészítés során olyan összefüggéseket láttak meg a diákok a szakmán belül, amely elkerüli a figyelmüket akkor, amikor külön-külön más-más tantárgyon belül esik róluk szó.

Munkavédelem és közlekedési ismeretek:
A munkavédelmi felkészítés során törekedtem rá, hogy mind a magasépítő, mind az útépítő tanulók megismerjék a munkavédelem jogszabályi hátterét, a saját, ill. a munkáltató jogait, ill. kötelességeit a munkavédelem területén.
Átnéztünk minden lehetséges veszélyforrást, ami egy építési területen előfordulhat, ideértve mind az építő, mind a bontási munkákat is. Megismerkedtek az egyéni és a csoportos védőeszközök fogalmával, alkalmazási területeivel és magával az alkalmazásukkal is. Szót ejtettem a veszélyes anyagokról és ezek nemzetközi jelöléséről. Megtanulták mikor van joguk és mikor kötelességük megtagadni a munkavégzést.
A helyes állványozás is a megtárgyalt témakörök közé tartozott. Fontosnak tartottam, hogy a bontásról, a bontás során betartandó munkavédelmi szabályokról is szót ejtsünk, hiszen a felújítási munkálatok során valószínűleg kisebb-nagyobb bontási munkára is szükség lesz. Az oktatás során sok kisfilmet vetítettem, ezzel őriztem meg a folyamatos figyelmüket. Nagyon élvezték, amikor az internetről összegyűjtött – építkezések közben készített – fotókat kellett elemezniük munkavédelmi szempontból. Ezzel bizonyos fokú interaktivitást kölcsönöztem az előadásnak.
Fontosnak tartottam felkészíteni őket a német nagyvárosokban tapasztalható közlekedési morálra is, melyet a korábbi útjaink során már megtapasztalhattunk. Összességében úgy érzem, minden lehetséges eshetőségre felkészítettem őket. Úgy gondolom, az 5 órás óraszám megfelelő a felkészítéshez. Bízom benne, hogy munkavédelmi szempontból minden rendben lesz Németországban.
Csapatépítő tréning:
A korábbi években megvalósított mobilitási projektek kapcsán tapasztaltuk, hogy mekkora szükség van még itthon a kiutazók egységes csapattá kovácsolására. A korábbi 3 hetes kinntartózkodások során a kényszerű együttélés kapcsán különböző kisebb-nagyobb konfliktushelyzeteket kellett megoldanunk kísérőtanárként. A mostani pályázat csapatépítő foglalkozásait már a korábbi utazások tapasztalataira alapozva készítettem elő.
Elsősorban az együttélésre helyeztem a hangsúlyt. Különböző játékos feladatokon keresztül a tanulók lefektették egymás között az együttélés szabályait. Nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy ki milyen hozzáállású, kitől mit lehet majd várni odakint (pl.: takarítás, stb…). A kedvenc feladatuk az volt, amikor egy papírlapra le kellett rajzolniuk csoportmunkában (a csoportok kialakítása az elszállásolás szobaosztása szerint történt) az „álomházukat”. Majd ez után pontokba szedve meg kellett állapodniuk a „házirendben”, azaz, hogy milyen, közösen megalkotott és elfogadott szabályrendszer szerint tudnának ebben a házban élni együtt. Végeztünk olyan feladatokat, melyekkel a csoportmunkára való készségüket fejlesztettem. Ennek során felismerték, hogy mennyire elengedhetetlenül fontos a folyamatos kommunikáció a csoporttagok között a munka elvégzésének érdekében.
Bizalomépítő feladatok is szerepeltek a felkészítő foglalkozás anyagai között. A tanulók örömmel és jó hangulatban végezték a csapatépítő tréninget.
Székesfehérvár, 2014. augusztus 29.
Pozsár Ágnes okl. építész, szaktanár


KÍSÉRŐTANÁRI BESZÁMOLÓ AZ UTAZÁSRÓL

(magasépítő technikus + útépítő- és fenntartó technikus csoport)
Projekt címe: "Szakmai és nyelvi kompetenciák továbbfejlesztése nyugat európai környezetben."
Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
Utazás időtartama: 2014. augusztus 31. – 2014. szeptember 20.

A Tempus Közalapítvány ERASMUS+ mobilitási projekt keretében kísérőtanári feladatot látott el 2014. augusztus 31. és 2014. szeptember 20. között magasépítő technikus, valamint útépítő- és fenntartó technikus tanulók esetében:
Winter Mónika és Pozsár Ágnes
2014. szeptember 20.

KÍSÉRŐTANÁRI ÖSSZEGZÉS A MEGVALÓSULT PROJEKTRŐL - SZAKMAI IDEGEN NYELV VONATKOZÁSÁBAN

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
A pályázat rendkívül hasznos és sikeres volt az idegen nyelv vonatkozásában, hiszen az általános és a szakmai nyelvtudásukat bővíthették tanulóink.
Különböző témakörökben próbálhatták ki nyelvtudásukat az általános nyelvben, pl.: közlekedés témakörben időpont utáni érdeklődés a pályaudvarokon, tájékozódás a városban, vásárlás és a szakmai nyelvterületen a szavak, kifejezések használata minden nap. Az építésvezetővel nap, mint nap német szakmai nyelven, ill. angol nyelven konzultálták meg az adott munkafolyamatot. Az új kifejezéseket beírták naponta a munkanaplójukba, ezzel is bővítve szókincsüket.
Eleinte bátortalanul szólaltak meg idegen nyelven, de idővel egyre magabiztosabban fejezték ki magukat, és ami a legfontosabb, hogy óriási sikerélményt éltek át, amikor önállóan megoldottak egy szakmai feladatot a saját nyelvi eszközeikkel.
A hétvégi programokon az ország ismereti tudásuk is bővült az érdekes városvezetések alkalmával. Megismerhették Lipcse városát, az itteni szokásokat, kultúrát és a német konyha ízeit.

Németország fővárosában: Berlinben két napot töltöttünk, ahol rengeteg látványosságot mutattak meg nekünk, pl.: a Reichstag épületét, a Berliner Dom épületét, a Brandenburger Tor-t, a Humboldt egyetemet. Idegenvezetőnk segítségével bepillantást nyertünk Berlin életébe, amikor még állt a fal a várost kettészelve, amikor családokat választott el egymástól. A Technikai Múzeum látogatása során nagy érdeklődéssel szemlélték a különböző régi technikai gépeket és a modern kor vívmányait. Nem tudtak betelni a látvánnyal, nagy sikert aratott ez a program.
Drezdában megismerhették a főbb nevezetességeket, pl.: a Frauenkirche-t, Erős Ágost kastélyát, a Zwinger-t, valamint a híres Semper Operaházat. Ellátogattunk Halle-ba Németország legrégebbi csokoládégyárába, amely 1804 óta üzemel és megtekintettük a múzeumot is. Természetesen a kóstolás sem maradhatott el. Sporttevékenységet is végeztünk, két csapatban bowlingoztunk, természetesen munka után.
Felejthetetlen élmény volt számunkra ez a 3 hét.
Székesfehérvár, 2014. szeptember 20.
Winter Mónika

KÍSÉRŐTANÁRI ÖSSZEGZÉS A MEGVALÓSULT PROJEKTRŐL - SZAKMAI ISMERETSZERZÉS VONATKOZÁSÁBAN

Projekt száma: 2014-1-HU01-KA102-000307
A Tempus Közalapítvány Erasmus+ mobilitási projekt keretében 10 fő utolsó éves, magasépítő technikus, valamint 5 fő útépítő- és fenntartó technikus diákunk vehetett részt egy 3 hetes külföldi szakmai gyakorlaton a Németországi Schkeuditz-ban.
A szakmai gyakorlat során a diákok helyben, a szállásépület felújítási munkálataiban vehettek részt több építési szakember vezetése alatt. A szállásépületről fontosnak tartom megemlíteni, hogy az egész épületegyüttes műemlékvédelem alatt áll. A diákok így olyan épületszerkezetekkel találkozhattak, sőt dolgozhattak, amelyeket általános esetben nagy valószínűséggel soha nem láthattak volna. Kifejezetten örülök neki, hogy az otthoni felkészítő foglalkozások során mélyebben átvettünk olyan speciális témákat, amelyre tanév közben nincs túl sok idő, így általában csak érintőlegesen beszélhetünk róluk. Itt hasznát vették a poroszsüveg födémről tanultaknak. Értelmet nyert számunkra mindaz, amit eddig csak tömény elméletként, pl. a poroszsüveg födém erőjátékáról tanítottam.

A felújítási munkálatok során különböző típusú építőelemekből gyakorolhatták a falazást, vakolást, burkolást (aljzat-, ill. fal). Az építőipari keverékeket, úgymint beton, falazóhabarcs, vakolóhabarcs saját maguk állították elő. Gyakorlati ismereteket szerezhettek az állványépítés technológiájából is. Komolyabb bontási munkálatokat is végeztek. Megismerkedtek a terméskő térburkolat készítésének rejtelmeivel.

Nem elhanyagolandó, hogy a mesterek, akik irányították a munkájukat fontosnak tekintették az oktatásukat. Nem csak kiadták a feladatokat, hanem elmagyarázták az elméleti hátteret is, valamint megfelelő mennyiségű időt hagyott az elvégzésére. Nagyfokú türelemmel és empátiával kezelték őket. A diákok egytől-egyig megkedvelték a mestereiket. A munkavégzés 2-3 fős csoportokra osztva zajlott és ezek a csoportok néhány naponta váltották egymást, hogy minden egyes diák bekapcsolódhasson az összes munkafolyamatba, amit az építési területen végeztek.
Véleményem szerint ez a pályázat soha el nem felejthető élményekkel és ismeretanyaggal gazdagította a résztvevőket. Mindenképpen alkalmasnak tartom a folytatásra
Székesfehérvár, 2014. szeptember 20.
Pozsár Ágnes